Рекламни брошури в пощенската кутия – неизбежно ли е?

Снимка: Мейлбокс ЕООД

Предколедното пазаруване набира сила и сигурно ви е познат моментът, в който отворяте пощенската си кутия и отвътре се изсипват куп шарени брошури, които дори няма да разгледате.

В някои кооперации, където хората държат на реда, под кутиите се мъдри кашонче, в което директно се пускат ненужните материали. Това решение помага да не стъпвате по тях с мокрите си обувки, но няма да спре разхищението на хартия и безмисленото унищожаване на дървета. За тези от вас, които не се интересуват от всички седмични промоции на големите вериги или знаят къде да ги намерят онлайн, подготвихме този текст.

Нека ви кажем още отначало: опитваме отдавна и

не сме открили начин напълно да спрем притока на брошури

и листовки в пощенската кутия. В България, за разлика от много европейски страни, няма законов ред човек да се откаже от получаването на такава информация, както има право да се откаже от непоискани търговски имейли например. Напълно възможно е обаче количеството на хартиения спам силно да се намали.

Първото, което трябва да знаете по темата е, че един от най-големите разпространители на реклама до пощенската ви кутия, са самите “Български пощи”. Това е голяма държавна организация, която се финансира от данъкоплатците и достига до всеки собственик на пощенска кутия в страната. Тази нейна мощ й дава възможност да предлага много атрактивни цени за разпространение на рекламните брошури и на практика да прави дъмпинг на пазара за подобни услуги, както ни разказаха от бранша. Затова

пощите разпространяват брошурите на повечето големи вериги

като например Billa, Metro, Praktiker и други. (Изключение са Kaufland, които имат собствена мрежа за разпространение.)

От пощенския клон номер 11 на ул. Гео Милев ни обясниха, че потребителите в многофамилните сгради не могат индивидуално да се откажат от получаване на рекламни материали, но това може да стане

общо за целия вход с решение на етажната собственост,

като протоколът от него трябва да бъде представен в пощата. Предупредиха ни още, че поставянето на стикер “Моля, без реклама!” върху кутията не ни гарантира, че пощальонът ще се въздържи – както вече стана дума, подобно право на отказ не е законово регламентирано и пощите не са длъжни да го спазват.

Стикерите вършат по-добра работа при куриерите на частните фирми за разпространение на реклама в пощенските кутии. По принцип

рекламодателите нямат интерес и не желаят да спамят

потребители, които не искат да получават материалите им. Това само ядосва хората и създава негативно отношение към брандовете и продуктите, които им се натрапват.

Затова куриерите в частните фирми за реклама “до врата” обикновено са инструктирани да уважават стикерите върху пощенските кутии, обясни за Сойка Димитър Цветанов, управител на Мейлбокс ЕООД. В противен случай,

ако желанието на потребителите бъде пренебрегнато, те звънят

на клиента, чиято брошура им е пусната, и започват да се оплакват, което не е добре за компанията. (Чудесно, значи има смисъл да го правим!)

Хората, които поставят подобни стикери на пощенските си кутии или се обаждат на рекламираните компании обаче засега са под 1%, каза още Димитър Цветанов.

По данни на Европейската асоциация за маркетинг в пощенските кутии (ELMA) през 2016 до домакинствата в Европа са разпространени

над 100 милиарда печатни рекламни единици.

Общите им количества прогресивно намаляват, макар че това не важи за всички обхванати държави и в частност за България.

Средният брой брошури на домакинство за нашата страна през 2016 е бил около три на седмица, като пак според ELMA той е под средния за Европа. За разлика от нас обаче, повечето жители на обхванатите от проучването държави имат

законово регламентирано право да се откажат

от получаване на хартиени брошури, съществуват официални стоп стикери за пощенските кутии, а за нарушаване волята на потребителя се налагат санкции.

В Дания например освен стоп стикерите има и стикери за избор. Те дават възможност на собственика на пощенската кутия да избере от кои точно компании желае да получава информация. Това е много добре за рекламодателите, защото дава възможност за таргетиране на материалите им, но води до сериозно оскъпяване на услугата на разпространителите, коментира Димитър Цветанов от “Мейлбокс”.

А засега в България тя е много евтина, търсена и осигурява доходи на някои от най-бедните хора в обществото, каза още Цветанов.

Въпреки това ние ще продължим да настояваме личният избор на всеки гражданин да бъде уважаван. Затова със съдействието на нашата отзивчива местна рекламна агенция 7 Stars

отпечатахме стикер, който можете да поставите на пощенската си кутия.

Дори да не спре напълно притока на брошури в нея, чувствително ще го намали, изпитано е. Стикер можете да си вземете безплатно от фурна “НадЕжко” в парка Гео Милев, на ул. Бетовен 12, в кулинарен Магазин “Бобче” непосредствено до нея, а може би скоро и от други магазини в квартала.

 

 

 

 

 

Един коментар към “Рекламни брошури в пощенската кутия – неизбежно ли е?”

  1. Откакто сложих стикер или просто табелка с надпис “Моля, не поставяйте рекламни брошури”, пощенската ми кутия стои празна.

    Не се налага да махам постоянно всякакви хартиени реклами и ллистовки, само и само, за да не би някой да си помисли, че никой не живее на адреса.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *